maanantai 20. tammikuuta 2014

Blognuary: Day 20


Heissan ja hyvää alkanutta viikkoa!
Tänään (kuten eilen mainitsin) puhun hiukan mulle erittäin tärkeästä asiasta: valokuvaamisesta. Lisäksi esittelen hiukan mun kalustoa, jota ei oo kovin paljon, mut silläkin saa jo paljon aikaseks :)

Sain siis mun järkkärin nyt vähän yli kaks vuotta sitten ja se on semmoinen kuin Canon EOS 500d (just jääny sopivasti piiloon kuvassa xd) ja en enää tiedä mitä tekisin ilman sitä! Jouduin pari kuvaa tätä postausta varten meinaa ottamaan porukkoitten Canon-pokkarilla, eikä siitä meinannu tulla mitään :D Ja kun kuvat ottaa koneelle, siin vaiheessa huomaa miten HYVIÄ kuvia järkkärillä oikeesti tulee. Siis kyllä pokkareillakin saa hyviä kuvia, mut järkkärillä se laatu on niin hyvä, etten käsitä sitä itekään :D Tosin jos ei järkkärillä osaa kuvata, ei sillon kuvistakaan tuu automaattisesta hyviä, et ei kuvaamisen taito tuu pelkällä kameran vaihdolla.
En siis yritä sanoa, et oisin ite mitenkään pro kuvaaja (en todellakaan ole) ja jokainen saa ihan päättää ite mitä mieltä on mun kuvista tai kuvaustaidoista. Huomaan kuitenkin kehittyneeni tosi paljon viime vuosina erityisesti järkkärin käytössä, varsinkin kun kattoo vanhoja kuvia :D

Lyhyesti voisin sen verran siis kertoa, et 500d hankittiin tapaninpäivänä 2011 alennusmyynneistä hyvään hintaan (poistuva malli) ja sen mukana sai kaks Canonin putkea. Oon ollu tosi tyytyväinen mun kameraan, koska tää on alottelijallekin helppo käyttää, mut kun aikaa kuluu enemmän, tällä voi myös kikkailla jonkin verran, eikä tähän kyllästy (tarpeeks nappuloita :D). Yks tärkee juttu mulle olikin kameraa hankkiessa, etten halunnu kaikkein halvinta mallia vaan vähän "paremman" muttei mitään tosi kallistakaan. Ja oon tyytyväinen tähän "välimalliin", vaikka sillon haaveleinkin myös 600d:stä, jossa on kääntyvä näyttö. Ei oo tosin näyttöä tullu pahemmin kyl tarvittua, ku en kuvaile videoita xd Kameralla kuvailen eniten ihan P-ohjelmalla (Program), jossa ei tartte säätää valotuksia, aukkoja tms. mut voi päättää ite millon käyttää mm. salamaa. Toiseks eniten kuvailen Tv:llä (ajan valinta), jossa säädetään valotusaikaa, ja aukko säätyy itestään. Manuaaliakin osaan käyttää, ja sitä tulee aina sillon tällön käytettyä, mut noilla kahdella pärjää jo pitkälle.
500d:tä ei siis myydä enää, mut teknisiä tietoja ym. löytyy täältä, jos kiinnostaa :)

Nyt itse kalustoon/välineisiin:

Canon EOS 500d:n runko

Tripod eli kolmijalka on mulla yks tärkeimmistä työvälineistä nykyään, varsinkin pimeässä ja omakuvissa. Tää on ostettu Citymarketista ja se makso jotain parikymppiä, mut mun käyttöön ihan hyvä ja sopivan kevyt xd Jalkojen pituudet pystyy helposti säätämään just sopiviks ja silleen, tosi hyvä käytettävyys ja on paljon käytössä!


Tripodin lisäks mul on myös monopod, jota ei oo tullu oikeestaan pahemmin käytettyä, mut tarpeen vaatiessa semmonenki löytyy xd Ostettu tarjouksessa muistaakseni Rajalasta parilla kympillä.


Uusimman työvälineen sain yo-lahjaksi, ja sitä on tullu käytettyä jonkun verran. Olin jo pitkään toivonu kaukolaukasinta ja sen myös sain :) Täytyy vaan käydä hankkimassa pari jatkojohto, koska tolla johdonpituudella on vähän vaikee ottaa omakuvia xd Kätevä kuitenkin tärinän ehkäsemiseen pimeällä kuvatessa. Ja on ollu käytössä!


Perusobjektiivin (toinen kameran mukana tulleista) 18-55 mm on ehdottomasti eniten käytössä, ja voin luvata noin 80 % kameralla kuvatuista kuvista mun blogissa on otettu tällä objektiivilla. Jotku sanoo et tää on ihan kuraa, mut mulla peruskäytössä ei ainakaan oo mitään moitittavaa. Paitsi se ettei tässä ollu kuvanvakainta.


Toinen kameran mukana tulleista putkista on 75-300 mm teleputki, jota silloin tällöin tulee käytettyä, mut huonoa siinä on sen heikko valovoima. Ei siis saa helposti hyviä kuvia, jos ei oo tarpeeks valoa, mut tietynlaisessa käytössä tosi käyttökelponen putki, jota mielellään myös käytän.


Viimeinen ja uusin putki (sekin on tosin ostettu jo 2012 xd) on toinen tosi kovassa käytössä oleva, varsinkin hämäräkuvaamisessa. Canonin 50 millisellä saa nättejä "makrokuvia" ja käytän sitä yleiskuvaamisessa myös hämärässä (valovoima 1.8), ainut haaste tän kanssa on se, et sen täytyy tarkentaa täsmälleen tiettyyn kohtaan, koska se "blurraa" suurimman osan tarkennuksen ulkopuolella olevasta. Vaatii siis tarkkuutta, mut tosi käyttökelpoinen myös!


Viimisenä kamerakaluston välineenä on mulle viime aikoina hyvin tärkeeks tullu patterikäyttönen irtosalama. En oo aiemmin ymmärtäny salaman merkitystä läheskään samalla tavalla ku ymmärrän nyt. Mulla on ollu tää salama jo jonkin aikaa, mutten oo oikeen hallinnu sen käyttöä tähän mennessä. Nyt oon tullu lähes kokonaan riippuvaiseksi salaman käytöstä (nääkin kaikki 500d:llä otetut kuvat on otettu salaman kanssa) eikä kameran perussalama aja tätä tarvetta oikeesti mitenkään. Ja vaikka mulla on pienempi (ja halvempi) Speedlite, se toimii toisi hyvin epäsuoran valon tuottamisessa! Jos siis kuvailet paljon ja sulla on järkkäri, kannattaa ehdottomasti hankkia irtosalama ja opetella käyttämään sitä, jos et vielä oo sitä tehny! Sen taidon oppiminen on ehkä yks parhaimmista asioista ikinä.


Viimeisenä työvälineenä kuvaamisessa mainitsen ehdottomasti myös puhelimen. iPhone 4:sta käytän siis myös kuvaamiseen paljon, mut kun vertaa kuvia järkkärikuviin, kyllä huomaa selvän eron laadussa :D Mut iPhone on kätevä ja kulkee aina mukana sillonkin ku en jaksa raahata kamerakalustoa. Siks lisäsinkin sen myös mun kuvausvälinelistaan.


Loppuun vielä ajattelin laittaa muutaman Canon-objektiiveilla otetun kuvan (tosin pelkästään 75-300 ja 50 millisille, koska melkeen kaikki kuvat on mun blogissakin otettu 18-55 mm niin se ei oo niin mielenkiintosta xd)

Canon EF 75-300 mm f/4-5.6 III (tele)






Canon EF 50 mm F/1.8 II






Se tän päivän postauksesta, pitäis varmaan mennä syömään jotain, ku oon koko "aamun" tehny postausvalmisteluja ja kirjottelemista xd
Ja hei enää 11 päivää blognuarya jäljellä! Aika kuluu ihan sairaan nopeesti!
Tältä erää se ois näkemisiin tältä päivältä ja nähdään huomisessa postauksessa :)



Ei kommentteja: