keskiviikko 15. heinäkuuta 2015

Copenhagen - I love you!

Jipii, vihdoin tulee se matkapostaus! Ihan alkuun haluisin vaan lyhyesti selittää tästä videosta sen, et oon keränny tähän paljon erilaista matskua (kaupoista, hotellihuoneesta,...) ja aattelin et ois kiva näyttää näitä randomjuttuja. En millään halunnu jättää kaikkee juttuu pois tän postauksen yhteydestä niin sain nyt kyhättyä taas tommosen vidin =)
Video löytyy myös linkin takaa.

Mut nyt tulee myös tekstiä ja kuvia.

Matkustuspäivä oli tälläkin kertaa pitkä, kun lento starttas Helsinki-Vantaalta aamulla heti 7.15 ja kellot piti siirtää edellisen aikavyöhykkeen mukaan tunnin taaksepäin :p Tällä kertaa oli toisessa päässä vähän kiirempi, koska oltiin checkattu yks matkalaukku ruumaan ja piti suunnata hakemaan sitä hihnalta melko äkkiä. Ei se kuitenkaan estäny mua menemästä ensimmäisille kaupoille heti aamusta (kauan kaivattu VS on aina bueno alotus) ;)

Kentällä

Kaupungissa

Matkalla tutulta juna-asemalta hotellille otin kuvia.

Tivolin sisäänkäynti

Hotelli ulkoapäin :)
Raatihuone hotlaa vastapäätä

Saatiin sitten hotellilta heti huone ja hyvä kun kello oli edes aamukymmentä :D
Mun lisävuodetta ei oltu vielä laitettu, mut saatiin tehtyä hyvin huonekierrosta.
Parvekkeelta sain otettuu hienon panoraaman, oli muuten paikassa huikeet maisemat!
Ja hieno hotelli muutenkin, vanhassa talossa, jossa on paljon perinteisiä elementtejä ja yksityiskohtia ja olihan se tosi erilainen kuin edellinen Scandic!

Asukuvista näkee, et mestoilla ei ollut kovinkaan lämmin, kun sai kulkea takki päällä.
Tunnelmat oli hyvät, kun oltiin lähössä ensimmäiselle kävelyreissulle aivan hotellin vierestä alkavalle ostoskatu Frederiksberggadelle. Sieltä löydettiin mm. leipomo, josta ostettiin pikasta syömistä. Kävin myös jatkamassa heti ostoksia ja ostin muutamia juttuja New Yorkerista.
New Yorkerista jatkettiin aina Sephoralle asti ja se oli yhtä ihana, kun muistinkin ♡
Noukin matkaan etukäteen valitut jutut ja niihin bonuksiin tullaankin sit kans myöhemmin ;)

Olen täysin rakastunu mun koralliin Longchampin reppuun! Ja neljän euron aurinkolaseihin myös :D

Kirkontornissa

Ensimmäinen tän matkan "nähtävyys" oli hieno Vor Frelsers Kirke, jonka huipulle halusin ihan ehdottomasti kiivetä. Pitkän kävelyn jälkeen muiden jalkoja painoi niin, että olin sitten lopulta ainut joka kiipesi. 400 rappusen aikana tuli muutaman kerran hieman epäuskoinen olo, mutta helpottavaa oli, kun pääsin vihdoin ulkotasanteelle (kultaisella kaiteella ympäröity alin taso, ks. kuva).
Nyt ymmärrän, minkä takia torni on huonolla säällä suljettu, koska katutasolla oli lähes tyyntä, mutta ylhäällä tuuli silti ihan sairaasti! En pelkää myöntää, et mua oikeesti pelotti olla yksin ylhäällä, vaikken oo yleensä erityisen korkeanpaikankammoinen. Maisemat oli upeat ja pakotin itseni kiipeemään aivan huipulle asti (kultainen pallo kuvassa) Kävin huippukohdassa kääntymässä ja ilmotin perässä olevalle, että "I've had it" ja lähdin äkkiä takas alas :D

Tornin korkeudeksi kerrotaan 90 m. Ei huono.

Näkymää alemmilta tasanteilta, kaukana voi erottaa myös sen kuuluisan sillan!

Instastakin tuttu kuva, kiteyttää mun mielestä tän paikan loistavasti!

Ruokaa

Illalla käytiin sitten enää lähistöllä ettimässä ruokapaikkaa ja päädyttiin "hipsterikuppilaan". Ruoka oli hyvää ja seurattiin samalla myös Suomen jäkispelin tilannetta rankkareissa IIHF:n sovelluksella :D

Päivä 2

Päivä on paras aloittaa hyvällä aamiaisella.

Nähtävyyksiä

Jottei matkalta loppuis portaat ja kiipeäminen, niin käveltiin seuraavalle nähtävyydelle, Christiansborgin linnalle. Luettiin edellisiltana, että siellä olevaan Kööpenhaminan korkeimpaan torniin pääsee sisään ilmaiseksi. Jotenkin haistin hommassa palaneen käryä, ja lopulta tämä ilmainen sisäänpääsy edellytti turvatarkastusta ja läpivalaisua niinku lentokentällä :D
Tämä ihan turvallisuussyistä, mut eihän siitä mitään haittaa ollut, kun ei ollu mitään kiellettyä mukana.

Tänne torniin tehtiin osa matkasta jopa hissillä, ja portaita oli huomattavasti vähemmän kirkontorniin verrattuna. Ihan kivat oli maisemat, mut ei mun mielestä niin hienot kuin mun suosikkipaikasta eikä oltu musta edes yhtä korkeella! Väittäköön nettisivut mitä tahansa, niin tää näkötasanne ei kyl ollu yhtä korkeella kuin huippu, jolla mä kävin...

Kuvan oikeessa reunassa näkyy raatihuoneen torni, joten meiän hotelli on aika lähellä sitä :)

Käytiin myös Christiansborgin kellarissa raunioilla, mutta sieltä en ottanu yhtään kuvia. Raunioilta jatkettiin suunnitelman mukaan veneajelulle. Ajotus ei ois voinu olla parempi, koska kun päästiin kyytiin, alko heti valtava rankkasade!

Veneajelulla oli kyl siistiä ja oltiin noin tunnin kestävällä kierroksella hieman eri puolella kaupunkia.

Aikainen päivällinen

Veneajelulta lähdettiin etsimään ruokapaikkaa. Päädyttiin pienen pieneen kuppilaan ja tilattiin äitini kanssa pizza puoliksi. Oli kyllä hyvää pizzaa!

Pizzan jälkeen käytiin lähistöllä olevassa Nationalmuseetissa, koska sinnekin oli vapaa pääsy.
Illaksi palattiin hotellille, ja oli suunnitelmana mennä hakemaan vielä noutoruokaa huoneeseen. Tää suunnitelma kuitenkin viivästyi, kun sattumien kautta huomasin Tanskan kuningattaren olevan viereisellä Raatihuoneella. Jäätiin sitten odottamaan, että nähtäis kuningatar edes vilaukselta. Puoltoista tuntia myöhemmin odotus palkittiin ja nähtiin parvekkeelta, kun kuningatar nousi autoonsa. Hieno ja ainutlaatuinen kokemus, täytyy myöntää!

Koska kuvasin puhelimella, kaikki kuvat oli huonoja. Videolla on hieman pätkää kävelystä, mutta kuningatar on punaisella matolla selkäpäin tummansinisessä mekossa ja tummassa kaavussa!

Päivä 3

Vaikka ensimmäisenä päivänä shoppailtiin, niin vielä vähän riitti kolmanteen päiväänkin. Aamupäivällä käytiin kantapaikassa mehulla ja sieltä hajaannuttiin eri suuntiin.

Yks suosikkipaikoistani Köpiksessä, suosittelen!

Sephoran jälkeen saatiin taas porukka kasaan ja käytiin kääntymässä Illum Bolighusissa. Sieltä otin taidekuvan (ja muutaman videopätkän).

Kotimatka

Pian oltiinkin taas matkalla kohti lentokenttää. Koska Joe & the Juice -tili avattiin vasta kolmantena päivänä, tuli kaks juomaa sit samaan päivään :D

Vielä tax freen kautta raahauduttiin koneeseen. Loppu sit sujuikin niinku Strömsössä.

Lyhyesti loppuun ostoksista

Ostoksia en ole kuvaillu yhtään, koska ei ollu reissullakaan kameraa messissä. Ostin kaikkee pientä Søstrene Grenestä ja aika perusjuttuja Monkista ja New Yorkerista. Uskon siis, että mielenkiintosimmat jutut on varmaan kaikki Sephorasta.
Ne suunnittelut jutut, joista puhuin aiemmin oli siis (ehdottomasti) Benefitin They're Real, Benefitin Hervana ja Too Facedin Shadow Insurance.
Oon kuitenkin suht pitkään salaa haaveillut Too Facedin Chocolate Barista ja semmosin ostin sitten itelleni! Onhan se oikeesti aika ihanaa, kun koko paletti tuoksuu suklaalta...

Kolmantena päivänä oli pakko käydä vielä ihmettelemässä Sephorassa. Tai, oli mulla kyllä oikeestaan listalla myös mattasävyisen aurinkopuuterin hankinta. Olin vähän pulassa valinnan kanssa, mutta lopulta päädyin Too Facedin Milk Chocolate Soleiliin ja en voi kuin hehkuttaa tätäkin tuotetta! Tavallaan aika arvokas mun "ensimmäiseksi kunnon aurinkopuuteriksi", mut sävy on mulle just sopivan vaalee ja oon tyytyväinen etten jättänyt tätä hyllyyn!

Lentokentän tax freestä kaipasin Smashboxia ja sen löytäminen ei ollu vaikeeta. Ostin kaiken tän kosmetiikkahärpellyksen päätteeks viel kahden tuubin pakkauksen Photo Finishiä, koska tykkäsin siitä pikkupurkista, joka tuli Smashboxin laatikossa Oslosta viime vuonna. Yks ehkä eniten käyttämiäni tuotteita tälläkin hetkellä.

Tuntuu taas melkeen siltä, kun ois juossu henkisen maratonin täs koneen ääressä, kun on muutaman tunnin tätä postausta työstänyt... :D
Siksipä pidän tämän lopetuksen lyhyenä ja intoilen vaan nopeasti:
kesälomaan mahtuu vielä pari reissua!
Oon aivan pian lähdössä "sukumatkalle" Tallinnaan ja siitä seuraavalla viikolla kutsuu Berliini!

Oon halunnu Saksaan jo niin pitkään kun muistan ja nyt se vihdoin toteutuu!
Saksaan ajattelin ottaa jopa Canon messiin, niin saa nähä mitä tulee kuvailtua.

Seuraavaan kertaan ystävät, ottakaa lomalaiset rennosti! :-)